Helena och pilatesövningen shoulder-bridge

För 4 år sedan köpte jag och min man, Ulf, Studio Frid som då låg ca 50 m längre upp på gatan. Jag hade redan en liten Pilatesstudio ett stenkast från Studio Frid, men kände att jag ville bredda min verksamhet. Jag hade en dröm om att sammanföra yoga och Pilates under samma tak och skapa en body- & mindstudio. Vi växte ganska snabbt ur våra gamla lokaler och började titta i närområdet efter en ny lokal. När konditori Amarant stängde tog vi chansen att göra om den lokalen till en modern yoga- & Pilates-studio med tillhörande café.  I januari 2015 slog vi upp portarna och vilken fantastisk respons vi fick. Jisses! Vilket betyg efter allt hårt slit med bygget. Allt detta hade varit omöjligt om vi inte haft våra fantastiska lärare, som bidrar med kunskap, idéer och trivsel. Jag blir så glad att jag ibland får nypa mig i armen när jag ser vilken värme, glädje och trivsel alla lärare och personalen i café och reception sprider varje dag.

För drygt två år sedan fick jag byta ut min ena höft på grund av artros. Jag hade många tankar och funderingar om jag överhuvudtaget skulle kunna yoga och träna Pilates igen, vilket innebar en stor stress för mig. Jag som alltid varit fysiskt aktiv - hur skulle det gå?

Stress och smärta urholkar och dränerar och idag har jag en helt annan förståelse för att även utbrändhet kan komma av långvarig smärta.  Om mina erfarenheter och kunskaper kan hjälpa någon annan, så går det att se någon mening med varför jag blev drabbad. Som ett led i rehabiliteringen efter operationen fick jag bland annat göra höftlyft för att stärka musklerna runt höft, ben och säte. I klippet visar jag en Pilatesövning som heter shoulder bridge som jag fortfarande gör flera gånger i veckan för att behålla styrka runt mina höfter, säte och ben.