Välkommen till Studio Frids blogg!

Här får du inspiration, tips och nyheter om yoga och pilates. Yoga och pilates stärker både kropp och själ, ge din kropp tid för avslappning och återhämtning på bästa sätt.

Jag har fördelen att träffa många seniorer i mitt arbete. Vilken härlig målgrupp! Det är människor som har varit med om en hel del i livet och som nu väljer att träna och ta hand om sig själva. Att få vara med i detta är en stor förmån.

När vi blir äldre förändras vår hälsa. Skelett och muskler börjar brytas ner redan i 20-, 30-års åldern. Därför blir det viktigare och viktigare för oss att röra på oss ju äldre vi blir. Man blir verkligen starkare och smidigare genom träning. Forskning visar att vår muskelstyrka ökar hos 103 åringar när vi tränar. Varför just 103 år kan man fråga sig. Det beror helt enkelt på att man inte har testat äldre personer än 103 år.

Många seniorer lider också av artros. För att minska smärtan är det bra med rörelse, rörelse som känns bra. Därför är det är så bra med yoga. För mig handlar yoga om att känna efter inåt, hur det känns just idag. Utifrån detta kan man sedan anpassa sitt yogapass så det blir så bra som möjligt för kropp och själ. Flera seniorer som jag träffar har aldrig yogat förut och jag får introducera dem i yogans fantastiska värld. Jag ser att de tycker om yogan och kan se leendet under passet, när man får till andningen och den härliga känslan i rörelserna. Jag ser glädjen och lugnet efter passet. Dessutom ser jag hur många utvecklas rent fysiskt. Från början är det till exempel svårt för många att sitta på yogamattan. Även om man sitter hur man vill är det svårt att sitta och sträcka på ryggen. Efter några yogapass ser jag dock en stor förändring. Dels har många hittat en position där de sitter bekvämt och dels har kroppen utvecklats, vilket gör det lättare att sitta.

En annan utmaning för många seniorer är att ta sig upp och ner från golvet. Vi anpassar därför senioryogan så att vi ska slippa gå upp och ner för mycket, men som allt annat i livet skiljer sig utmaningarna åt för deltagarna. Därför gör vi alla positioner på olika sätt, så att man själv kan välja den position som passar en själv bäst. Ett exempel på detta är att vi gör tre varianter av solhälsningen. En variant kan du se i filmklippet.
 
Blir du sugen på att prova senioryoga så startar vi en kurs den 17/1 13.15 som är 8 gånger.

Välkommen!

För 4 år sedan köpte jag och min man, Ulf, Studio Frid som då låg ca 50 m längre upp på gatan. Jag hade redan en liten Pilatesstudio ett stenkast från Studio Frid, men kände att jag ville bredda min verksamhet. Jag hade en dröm om att sammanföra yoga och Pilates under samma tak och skapa en body- & mindstudio. Vi växte ganska snabbt ur våra gamla lokaler och började titta i närområdet efter en ny lokal. När konditori Amarant stängde tog vi chansen att göra om den lokalen till en modern yoga- & Pilates-studio med tillhörande café.  I januari 2015 slog vi upp portarna och vilken fantastisk respons vi fick. Jisses! Vilket betyg efter allt hårt slit med bygget. Allt detta hade varit omöjligt om vi inte haft våra fantastiska lärare, som bidrar med kunskap, idéer och trivsel. Jag blir så glad att jag ibland får nypa mig i armen när jag ser vilken värme, glädje och trivsel alla lärare och personalen i café och reception sprider varje dag.

För drygt två år sedan fick jag byta ut min ena höft på grund av artros. Jag hade många tankar och funderingar om jag överhuvudtaget skulle kunna yoga och träna Pilates igen, vilket innebar en stor stress för mig. Jag som alltid varit fysiskt aktiv - hur skulle det gå?

Stress och smärta urholkar och dränerar och idag har jag en helt annan förståelse för att även utbrändhet kan komma av långvarig smärta.  Om mina erfarenheter och kunskaper kan hjälpa någon annan, så går det att se någon mening med varför jag blev drabbad. Som ett led i rehabiliteringen efter operationen fick jag bland annat göra höftlyft för att stärka musklerna runt höft, ben och säte. I klippet visar jag en Pilatesövning som heter shoulder bridge som jag fortfarande gör flera gånger i veckan för att behålla styrka runt mina höfter, säte och ben. 

Nu är julschemat klart och utlagt

Are you feeling a little tight in the shoulders, back or neck? Do you wanna open up your hearts and spread your wings?
 
As a fellow yogini and yoga teacher here at StudioFrid, I want to share some warm-ups that can help release some of these blockages and tension in the shoulders.

Whether you work in an office typing all day, gardening, cooking or housework, we find ourselves hunched over with a rounded back and arms reaching out in front of us attending to the task at hand. While we want to keep doing all the things we do, it can be helpful to practice to counter-balance these positions. Over time, we may begin to feel closed and tight the chest, strains in the back muscles and, ultimately, tension behind the shoulder blades and up into the neck.
 
In addition, many of us tend to carry our emotional distresses in the muscles of the back and neck further exasperating the tension and tightness caused by our physical activities of our daily lives. As we continue in these patterns our shoulders start to come forward and our chest starts to sink in. This can cause limited space for healthy prana (breathe) and our bodies start to close in on itself. It can become a ripple effect leading to discomfort in the back, neck and inability to bring new life into our bodies through our breath and a continued inability to relax and feel at ease even when we are not working.
 
Although progress can be slow at times, I have been a vast improvement in my shoulder flexibility over the years. Here are some of the practices that I continue to do, starting with awareness of your posture. The awareness of your body will come with time and practice spent with it. It's important to take time out of our busy days to focus on ourselves whether it be sit in meditation, get in some yoga practice or sit silently over a cup of tea in the sun. We need to start tuning in to our bodies and do that we need to pay attention.
 
Try sitting in easy pose, a basic cross legged position and breathe, inhaling and exhaling through your nose with the eyes closed. Bring yourself to the present moment with the rhythms of your breathe, allow the mind to be open and fluid, changing our perspective to that of the observer (versus the thinker in us). Let thoughts, ideas and our daily activities come and go in the mind, while gently bringing yourself back to the breathe and the present moment. Find your rhythm from within and practice to quiet the mind.
 
Let's get moving with a gentle spine warm up, see the video. Continue with this video for some additional shoulder warm-ups, full shoulder rotations, melting heart, garudasana arms and gomukasana arms and a heart opener with hands clasp behind the back. When practicing these exercises, breathe and breathe space into your body, into those tight spaces in the shoulders, back and neck. As you exhale soften the edges, finding that balance of effort and ease and settling into the pose and/or stretch.
 
Thank for checking in here!
 
See you on the mat!
 
Peace, Mercedes
 

Hej! Jag heter Jeanette Runol och jag jobbar som yogalärare på Studio Frid.

Det känns härligt att få hjälpa människor att hitta en väg till bättre hälsa genom yogan. Det är så mycket som händer med kropp och själ när yogan kommer in i livet. Förändringen kommer inte alltid direkt, men med lite tålamod så ökar medvetenheten och hälsan förbättras.
Jag undervisar medicinsk yoga, kundaliniyoga, gravidyoga och ibland också yinyoga. I alla yogaformer är det djupa medvetna andetaget i centrum för träningen.

Medicinsk yoga eller Mediyoga som det egentligen heter är en teurapeutisk yogaform som passar alla. Den har utvecklats i Sverige från kundaliniyogan. Det har gjorts flera studier som visar goda förbättringsresultat på olika sjukdomar som t.ex. ryggproblem, hjärtsjukdomar, migrän och depressioner. Studierna har gjorts under 8 veckor med två yogapass i veckan.

Vi gör lugna övningar mestadels sittande. Om du inte kan sitta på en yogamatta så går det bra att sitta på en stol istället. Vi börjar yogapasset med att tona in med ett mantra. Efter en liggande andningsövning gör vi några mjuka rörelser i takt med andningen. Därefter blir det en avslappningsövning och vila till musik. Som avslutning gör vi en liten meditation innan vi tonar ut passet.

Övningarna vi gör mjukar upp din rygg och dina axlar på olika sätt. Hela yogapasset påverkar också ditt sinnestillstånd. Du blir lugnare och får mer energi.

Här visar jag ryggflex som är en mycket vanlig övning i mediyogan.

Det är svårt att beskriva känslan av yoga. Det är något som måste upplevas.
Varmt välkommen!

Kom och dela träningsglädjen, lugnet och stämningen på Studio Frid med mig!

Den 15 augusti började jag som verksamhetschef på Studio Frid. Inledningsvis kommer jag att se till att lära känna alla lärare och såklart även många av dem som kommer och tränar hos oss. Jag kommer att försöka finna utvecklingsområden inom såväl utbud, som kvalitet. Att det ska vara fräscht och fint i våra lokaler är såklart också viktigt. Jag har redan insett att det finns både mycket kunskap, energi och känsla hos våra fantastiska lärare. Tänk att få ta del av detta i mitt dagliga arbete – helt underbart! Det har du också möjlighet till, som deltagare på någon av våra klasser eller kurser.

Under många år har jag varit aktiv som instruktör och lärarutbildare för olika träningsformer och har bland annat specialiserat mig inom Pilates. Klicka på länken om du vill se och kanske utföra veckans pilatesövning: Single leg stretch.

Tidigare har jag bland annat arbetat som produktutvecklare och träningsansvarig på SATS, Läkemedelskonsult på Astra Zeneca, landslagstränare för aerobiclandslaget och lärare på idrottshögskolan. Min filosofi för träning är att det ska ge glädje, energi och träningseffekt, men också lugn och ro för sinnet.
Vi är alla olika och oavsett vem du är ska vi på Studio Frid försöka se till att du får en fin upplevelse hos oss.

Har du några funderingar, åsikter eller förslag gällande vår verksamhet är du alltid hjärtligt välkommen att kontakta mig! Lättast på mail: cecilia@studiofrid.se
Med värme,
Cecilia 

Maskinen är inte så komplicerad som den ser ut. Reformermaskinen är ett fantastiskt verktyg som tränar hela din kropp på ett skonsamt sätt. Hur fungerar den då? Maskinen är uppbyggd med fjädrar som ger dig ett viktmotstånd. Viktmotståndet gör att det blir lättare att hitta och aktivera dina djupaste muskler. Motståndet kan regleras och anpassas efter vilket viktmotstånd du vill ha och som passar din kropp bäst. Reformermaskinen har även en jump board som gör att du kan få en pulshöjande effekt och möjlighet att träna kondition och explosivitet. Pilates reformer har någonting för alla, maskinen har oändliga möjligheter!
 
Den är inte komplicerad men det är viktigt att förstå hur maskinen fungerar innan du sätter igång. För att få ut det bästa av refomermaskinen är det en bra idé att starta med en introduktion. Träning från topp till tå, du kommer inte att bli besviken!

Mer information om våra kurser i pilaets reformer.
 

Vi har en härlig sommar framför oss men redan nu kan du boka några av höstens kurser. Först ut i höst erbjuder vi yoga för stela män, grundkurs i Ashtangayoga, yin & mindfulness och grundkurs i både yoga och pilates

Både yoga och pilates stärker din kropp, ger dig en ökad kropssmedvetenhet och förbättrar din hållning. Bra för både kropp och själ! Grundkurserna är ett bra alternativ för dig som är nybörjare eller för dig som vill fördjupa dina kunskaper i yoga eller pilates.

De första höstkurserna startar i slutet av augusti. Vill du vara med på någon av kurserna så boka en plats redan nu!
 

Etiketter: yoga pilates kurser

Pilates känner de flesta till, träningsformen som gör din kropp stark och smidig. Men har du testat pilates reformer? Pilates reformer är en effektiv form av pilates där vi använder oss av en reformermaskin. Maskinen förstärker pilatesövningarna och hjälper dig att hitta dina djupaste muskler. Pilates reformer är ett bra alternativ om du behöver stärka din kropp, få ökad smidighet, bättre hållning och lindra eventuella nack- och ryggproblem.

Pilatesmaskinen kan se avancerad ut men det är en träningsform som passar alla! Har du aldrig testat tidigare är det bra att ta en introduktion för att förstå hur maskinen fungerar.

Våra kurser i pilates reformer.