Välkommen till Ashtangarummet på Studio Frid

VAD ÄR ASHTANGAYOGA?
Ashtanga yoga är en traditionell Hathayoga practise med åtta delar. Vilka de åtta delarna är kan du läsa till höger längre ner på sidan. De flesta börjar med den tredje delen som är kroppsställningar. Det är också framför allt det som beskrivs nedan.
 
FÖR VEM?
Ashtangayoga passar alla eftersom det är en yogaform som traditionellt undervisas så att varje utövare får ett individanpassat program. Det här kallas ‘Mysore practise’ och innebär att varje elev får ett program med så många ställningar som är lagom för sin kropp och livssituation.
Det blir på så sätt en givande träningsform oavsett kroppstyp och bakgrund där alla övar i sitt eget tempo. Läraren ger guidning och individuella råd så eleven kommer djupare i sitt yogautövande och utvecklar större förståelsen för tekniken.
 
Vi är ett team som jobbar i Ashtangarummet på Studio Frid och vi tar hand om och hjälper dig att hitta rätt i ställningarna i lugn och ro. Det finns ingen tävlingsaspekt eller krav på prestation. Fokus ligger istället på att hitta en lugn andning medan du gör rörelserna.
Alla kan öva Ashtangayoga, den enda som inte kan är den som inte vill. Det brukar sägas att det är 99% practise 1% theory. Kom och prova!

HUR BÖRJAR JAG?
Enklast börjar du på någon av klasserna som heter “Mysore practise”, alternativt kan du anmäla dig till en grundkurs. På vår grundkurs kommer du att lära dig ordningen på ställningarna och grunderna i Ashtanga steg för steg. Kursen passar både för dig som nybörjare och för dig som är lite mer erfaren.
Du är också välkommen att prova ledda klasser men om du är ny för yogan är det enklare att börja på Mysore practise.

När du kommit igång är det allra bäst att varva ledda klasser med Mysore practise.
 
OM KLASSERNA
Vi erbjuder öppna klasser med olika typer av Ashtanga, du väljer själv hur ofta du vill träna. På schemat finns mysore practise samt fyra olika nivåer på ledda klasser. På ledda klasser leder läraren utövarna genom alla ställningar. Alla hänger på så gott det går och det går bra att vara med oavsett vana. Om man inte har testat Ashtanga yoga förut och det är mycket nytt, kan man pausa och titta vad de andra gör när man vill. På ledda klasser kan det vara så att man antingen får göra fler eller färre ställningar än de man har i sitt individuella program på Mysore practise. Läs mer om klasserna nedan.
 
Mysore
Som en privatlektion, fast i gruppmiljö.
Ingen förkunskap krävs, helt nya utövare är mycket välkomna!
 
På Mysore-klasser tränar alla individuellt fast i grupp. Utövaren kommer den tid som passar bäst, dock är det bra att vara på mattan ca. en timme innan klassen är slut.
Till förstagången utövare lär läraren ut en kort och lättförståelig sekvens. Sedan får utövaren träna på den sekvensen i eget tempo tills ordningen på ställningarna sitter.
Därefter lär läraren ut ytterligare en sekvens ställningar och på samma sätt får utövaren träna på dessa.
Läraren ser till utövarens energinivå, styrkenivå och smidighet. Nästa gång utövaren kommer får utövaren repetera det den gjorde sist och med tiden utökar man sekvensen. Allt sker i ett lugnt tempo med tid att känna på de olika ställningarna och hitta andningstekniken som hör till.
Traditionellt sett är det med Mysore-metoden som Ashtanga Yoga, i tradition av Sri K. Pattabhi Jois, lärs ut.
 
Basic I
En ledd klass med fokus på nybörjare.
 
På "Basic I" fokuserar vi på att lära oss ordningen som ställningarna kommer i.
Med mycket fokus på andningen och på att bygga styrka leder läraren igenom Suryanamaskara A och B (solhälsningar), stående ställningar x 2 och nedvarvningssekvensen. Alltihop på ett lugnt och metodiskt vis.
 
Basic II
En ledd klass för de nybörjare som börjar bli varma i kläderna.
 
På "Basic II" leder läraren igenom Suryanamaskara A och B (solhälsningar), stående ställningarna, delar av sittande ställningarna och nedvarvningssekvensen. På dessa klasser läggs lite extra fokus på andningen och bandhas, dristi och läraren räknar utövarna igenom vinyasan.
 
Halva förstaserien ledd
Ledd klass fram till Navasana.
 
Läraren leder klassen igenom Suryanamaskara A och B (solhälsningar), stående, sittande fram till Navasana och nedvarvningssekevens i ett ganska högt tempo. Fokus på vinyasa (vilken rörelse/del av ställningen man gör tillsammans med vilket in/ut-andetag).
Alla är välkomna! (Men passar bäst för dem som varit på minst två Mysore-lektioner).
 
Hela förstaserien ledd
Ledd klass hela första serien.
 
I ett högt temp leder läraren klassen igenom hela första serien med korrekt vinyasa.
Alla är välkomna! (Men passar bäst för dem som varit på minst två Mysore-lektioner).
 
Både under ledda klasser och Mysore practise går läraren runt och justerar och hjälper till i ställningarna.

Så det finns många ingångar att börja med Ashtanga yoga. Välj den variant som passar dig! Alla är välkomna!

Grundkurs  ashtangayoga

Datum: 11 januari
Dag: Torsdagar
Tid: 19.10 - 20.25
Antal tillfällen: 8
Pris: 1 495 kr

Ashtangans åtta grenar:

Yama = förhållningssätt till omgivningen
Niyama = förhållningssätt till sig själv
Asana = övning på ställningar
Pranayama = andningskontroll
Pratyahara = medveten närvaro, mindfulness
Dharana = koncentration
Dhyana = meditation
Samadhi = djup meditation

Här kan du se en Youtube-intervju med Jörgen Christiansson, en av världens mest erfarna Ashtangalärare. Jörgen som ursprungligen är från Malmö besöker regelbundet Studio Frid