Välkommen till Ashtangarummet på Studio Frid

VAD ÄR ASHTANGAYOGA?
Ashtanga yoga är en traditionell Hathayoga practise med åtta delar. Vilka de åtta delarna är kan du läsa till höger längre ner på sidan. De flesta börjar med den tredje delen som är kroppsställningar. Det är också framför allt det som beskrivs nedan.
 
FÖR VEM?
Ashtangayoga passar alla eftersom det är en yogaform som traditionellt undervisas så att varje utövare får ett individanpassat program. Det här kallas ‘Mysore practise’ och innebär att varje elev får ett program med så många ställningar som är lagom för sin kropp och livssituation.
Det blir på så sätt en givande träningsform oavsett kroppstyp och bakgrund där alla övar i sitt eget tempo. Läraren ger guidning och individuella råd så eleven kommer djupare i sitt yogautövande och utvecklar större förståelsen för tekniken.
 
Vi är ett team som jobbar i Ashtangarummet på Studio Frid och vi tar hand om och hjälper dig att hitta rätt i ställningarna i lugn och ro. Det finns ingen tävlingsaspekt eller krav på prestation. Fokus ligger istället på att hitta en lugn andning medan du gör rörelserna.
Alla kan öva Ashtangayoga, den enda som inte kan är den som inte vill. Det brukar sägas att det är 99% practise 1% theory. Kom och prova!

HUR BÖRJAR JAG?
Enklast börjar du på någon av klasserna som heter “Mysore practise”, alternativt kan du anmäla dig till en grundkurs. På vår grundkurs kommer du att lära dig ordningen på ställningarna och grunderna i Ashtanga steg för steg. Kursen passar både för dig som nybörjare och för dig som är lite mer erfaren.
Du är också välkommen att prova ledda klasser men om du är ny för yogan är det enklare att börja på Mysore practise.


När du kommit igång är det allra bäst att varva ledda klasser med Mysore practise.
 
OM KLASSERNA
Vi erbjuder öppna klasser med olika typer av Ashtanga, du väljer själv hur ofta du vill träna. Vill du fördjupa dig lite mer i Ashtangayogan kan vi erbjuda föreläsningar i filosofi. Anmäl ditt intresse i receptionen.
På schemat finns mysore practise samt fyra olika nivåer på ledda klasser. På ledda klasser leder läraren utövarna genom alla ställningar. Alla hänger på så gott det går och det går bra att vara med oavsett vana. Om man inte har testat Ashtanga yoga förut och det är mycket nytt, kan man pausa och titta vad de andra gör när man vill. På ledda klasser kan det vara så att man antingen får göra fler eller färre ställningar än de man har i sitt individuella program på Mysore practise. Läs mer om klasserna nedan.
 
Mysore
Som en privatlektion, fast i gruppmiljö.
Ingen förkunskap krävs, helt nya utövare är mycket välkomna!
 
På Mysore-klasser tränar alla individuellt fast i grupp. Utövaren kommer den tid som passar bäst, dock är det bra att vara på mattan ca. en timme innan klassen är slut.
Till förstagången utövare lär läraren ut en kort och lättförståelig sekvens. Sedan får utövaren träna på den sekvensen i eget tempo tills ordningen på ställningarna sitter.
Därefter lär läraren ut ytterligare en sekvens ställningar och på samma sätt får utövaren träna på dessa.
Läraren ser till utövarens energinivå, styrkenivå och smidighet. Nästa gång utövaren kommer får utövaren repetera det den gjorde sist och med tiden utökar man sekvensen. Allt sker i ett lugnt tempo med tid att känna på de olika ställningarna och hitta andningstekniken som hör till.
Traditionellt sett är det med Mysore-metoden som Ashtanga Yoga, i tradition av Sri K. Pattabhi Jois, lärs ut.
 
Basic I
En ledd klass med fokus på nybörjare.
 
På "Basic I" fokuserar vi på att lära oss ordningen som ställningarna kommer i.
Med mycket fokus på andningen och på att bygga styrka leder läraren igenom Suryanamaskara A och B (solhälsningar), stående ställningar x 2 och nedvarvningssekvensen. Alltihop på ett lugnt och metodiskt vis.
 
 
Basic II
En ledd klass för de nybörjare som börjar bli varma i kläderna.
 
På "Basic II" leder läraren igenom Suryanamaskara A och B (solhälsningar), stående ställningarna, delar av sittande ställningarna och nedvarvningssekvensen. På dessa klasser läggs lite extra fokus på andningen och bandhas, dristi och läraren räknar utövarna igenom vinyasan.
 
Halva förstaserien ledd
Ledd klass fram till Navasana.
 
Läraren leder klassen igenom Suryanamaskara A och B (solhälsningar), stående, sittande fram till Navasana och nedvarvningssekevens i ett ganska högt tempo. Fokus på vinyasa (vilken rörelse/del av ställningen man gör tillsammans med vilket in/ut-andetag).
Alla är välkomna! (Men passar bäst för dem som varit på minst två Mysore-lektioner).
 
 
Hela förstaserien ledd
Ledd klass hela första serien.
 
I ett högt temp leder läraren klassen igenom hela första serien med korrekt vinyasa.
Alla är välkomna! (Men passar bäst för dem som varit på minst två Mysore-lektioner).
 
Både under ledda klasser och Mysore practise går läraren runt och justerar och hjälper till i ställningarna.

Så det finns många ingångar att börja med Ashtanga yoga. Välj den variant som passar dig! Alla är välkomna!

Vi som undervisar i Ashtanga på Studio Frid är:

Ann Svärdfelt
Ann har 16 års erfarenhet av att undervisa i yoga. Redan som 11-åring skrev hon i sin dagbok att hon ville börja med yoga. Den första yogaläraren träffade hon i tonåren och i 30-års åldern lämnade hon sitt yrke som produktchef i telekombranschen för att helhjärtat satsa på yogan. I 8 år drev hon en egen yogaskola i Östersund och sedan 6 år tillbaka bor hon i Skåne. Anns inriktning är Ashtanga Yoga. Hon är en av de få lärarna i världen som är auktoriserad. Det går inte att gå någon Teacher Training och bli auktoriserad. Det kan man bli först när Sharath som huvudläraren för den yogatradition heter, finner att han har kunnat lära ut något. Han bor i Mysore i Södra Indien. Hon besöker honom med regelbundenhet alltsedan 2005. Hemsidan för den skolan är www.kpjayi.org. Ann ser sig själv först och främst som elev och hon undervisar helst Ashtanga Yoga på det traditionella sättet där hon hjälper varje elev individuellt med att utvecklas. Detta görs på såväl ledda klasser som på Mysore practise, där man övar i eget tempo.

Gunilla Sandberg

Gunilla började yoga för 12 år sedan. Hon förstod direkt att hon hade hittat hem. 
För 6 år sedan när Ann flyttade till Skåne mötte Gunilla Ashtanga yogan och började träna med Ann mer regelbundet. Efter att ha träffat Anns lärare i Köpenhamn 2014 kände hon att hon också skulle vilja lära sig att undervisa Ashtanga yoga. Alltsedan dess har Gunilla gått som lärling och assisterat på Anns klasser. Hon undervisar även ledda klasser här på studion. 
Gunilla ser sig själv som elev där hennes lärare hjälper henne att utvecklas vilket hon för vidare till sina elever enligt traditionen.

Och hon citerar gärna Ashtanga yogans Guru; Sri K Pattabhi Jois:
”Yoga is possible for anybody who realy wants it. Yoga is universal."

Johannes Lundgren
Någon gång i slutet av 2013 kom jag i kontakt med Ann Svärdfelt. 
Jag fick då möjligheten att fördjupa mig i Ashtanga Yoga metoden och började praktisera regelbundet, dvs. 6 dagar i veckan. Innan dess hade jag flörtat en del med olika traditioner/metoder i ca. 3 år. 
Kort därefter fick jag chansen att påbörja ett lärlingsskap och ett fördjupningsprogram för Ann. Inom Ashtanga Yogan kallas detta för ”Parampara”. Det innebär att läraren lär ut det som dennes lärare lärde ut, på samma sätt och med samma metod. 
Efter tre års dagligt praktiserande, studerande, assisterande och undervisande blev jag julen 2016 färdig med mitt lärlingsskap.
Min lärare Ann Svärdfelt guidar fortfarande mig och jag träffar sedan 2014, med jämna mellanrum, min andra lärare, Jörgen Christiansson, för att fördjupa mig ytterligare. Jörgen är bosatt i Los Angeles och har undervisat Ashtanga Yoga i närmare 30 år. Han är även en av väldigt få lärare i världen som har blivit certifierad av Sri K. Pattabhi Jois att undervisa i Ashtanga Yoga.

Att kommunicera det jag lärt mig och lära ut denna fantastiska metod är det bästa jag vet. Att kunna dela med mig till andra av allt det fantastiska som denna metoden har gett mig, är för mig värt mer än alla rikedomar i världen.
Jag strävar efter att undervisa och kommunicera Ashtanga Yoga så som jag själv fått lära mig den, dvs. i tradition med Sri K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga.
 
Maria Thelander
Jag började praktisera ashtangayoga hos Ann på hösten 2012.  Från första tillfället kände jag att det är en metod som jag vill fortsätta med resten av livet, eftersom det gav mig inte bara en starkare och mer flexibel kropp, utan också en möjlighet att växa och utvecklas som människa. Eftersom jag under många år undervisat barn och vuxna i förskola och högskola, blev det naturligt att också vilja dela med mig av yogan till andra. Därför började jag studera som lärling hos Ann under 2015. Oavsett om jag i min undervisning möter barn, unga, vuxna eller äldre, är det traditionen enligt Sri K. Pattabhi Jois det som styr och är grunden. 

Sara Jane Göthlin
Sara har undervisat yoga sedan 2013 och strävar efter att undervisa enligt traditionen som grundats av Shri K. Pattabhi Jois. I Ashtangayoga lärs undervisningsmetoden ut genom parampara, som är en form av lärlingssystem. Hon har gått ett fördjupningsprogram hos Ann Svärdfelt som grundar sig på den metoden. Ann är fortfarande Saras lärare som guidar henne att fördjupa sitt yogautövande vidare.
Sara har varit fysiskt aktiv och jobbat med kroppen sedan hon var liten. I början av 2000- talet började yogan flätats in i hennes liv, då hon under sin cirkusutbildning kom i kontakt med och provade olika yogaformer. Tack vare Saras akrobatiska bakgrund har hon haft relativt lätt att ta till sig yogaställningarna och under flera år var hon mest intresserad utifrån en träningssynpunkt. Den inre resan och en större förståelse för yogans helhet kom med tiden. Sara är glad och tacksam över att ha hittat den här metoden att ta hand om sig själv och inte minst att få chans att undervisa och dela med sig av sina erfarenheter till andra!
 
Vi ser fram emot att möta dig på mattan och guida dig att bygga en stark och sund kropp!

Kursstart Ashtangayoga

Datum: 28 augusti
Dag: Måndagar
Tid: 17.30 - 18.45
Antal tillfällen: 8
Pris 1 495 kr

Ashtangans åtta grenar:

Yama = förhållningssätt till omgivningen
Niyama = förhållningssätt till sig själv
Asana = övning på ställningar
Pranayama = andningskontroll
Pratyahara = medveten närvaro, mindfulness
Dharana = koncentration
Dhyana = meditation
Samadhi = djup meditation

Här kan du se en Youtube-intervju med Jörgen Christiansson, en av världens mest erfarna Ashtangalärare. Jörgen som ursprungligen är från Malmö besöker regelbundet Studio Frid