Välkommen till Ashtangabloggen!

Framöver blir det en del ändringar i schemat.
Ett schema behöver vara flexibelt och anpassas beroende på hur många som vill komma på olika dagar och tider.
Mysore style är ju en form som ger stor flexibilitet och extra goda möjligheter till utveckling för utövaren, men det kostar också mycket att hålla klasser på 3 timmar.
Från nästa vecka (den 12/2) kommer vi ta ett uppehåll för Mysoreklasser på tisdag och torsdag morgon.
Vi gör detta för att inte behöva höja priserna på vårt kort.
Vi gör också en förändring i kvällsschemat. Måndagsklassen, basic 1 byter dag och flyttas till torsdagen.
Vi hoppas på er förståelse och att ni ändå ska tycka att vi har ett stort utbud med Ashtsnga yoga klasser. Det blir således fortsatt morgonklasser måndag, onsdag, fredag, lördag och söndag och kvällsklasser på tisdag, onsdag och torsdag.
Därtill finns även grundkurs på torsdagar och yoga för stela män på söndagar. (De övar också Ashtanga yoga.)
Ett positivt tillägg är att vi med regelbundenhet kommer ha fördjupningsworkshops på helgen. Då kommer det finnas möjlighet att fördjupa din förståelse för Ashtanga yoga.
Det första fördjupningstillfället blir den 17-18/2.
Väl mött alla fina Ashtangayogautövare!

Läs hela inlägget »

På en Mysore klass övar alla i eget tempo. Denna klass passar av den anledningen nybörjaren och den som vill råda bota på olika skavanker, allra bäst. I lugn och ro får varje utövare möjlighet att lära känna en sekvens med rörelser i taget.
Alla övningar vi lär ut är rehabiliterande och följer en specifik ordning.
Tillvägagångssättet och inlärningen görs enligt en metod.
Metoden har olika steg.
Steg 1 är att träna på den sekvens som läraren delar ut till utövaren, tills flödet sitter någorlunda och tills det känns möjligt att göra den ihop med korrekt andning.
Därefter kan man behöva vila lite innan nästa del lärs ut.
Allt sker i lugnt tempo.
Hur långt program man har, eller hur många repetitioner man gör för att lära sig ordningen, eller hur många olika ställningar man har att öva på är av underordnad betydelse - det viktiga i träningen är att hitta närvaron (koncentrationen) och att jobba med andningen och muskellåsen (bandhas).
Läraren tittar främst på koncentrationsförmåga och förmågan att lyfta sin egen energi.
Läraren hjälper deltagarna att fokusera genom att själv vara totalt närvarande.
Om läraren flyter bort i sina egna tankar, om så bara för någon sekund, då märks det direkt på energin (stämningen) i rummet.
Oerfarna lärare flyter oftare bort i andra tankar, än mer erfarna. Men enda sätter att träna på detta för läraren är att ha ansvaret för klasser. Oerfarna utövare märker inte så mycket av om detta händer, men det gör däremot de som är vana.
Även om det är läraren som sätter energin och bestämmer vem som ska få hjälp och guidning när, så kan vana utövare bli en hjälp till att hålla fokus i rummet.
När det gåller justeringar som läraren ger så varierar de också från elev till elev. Vi är alla olika. Vi behöver olika hjälp. Ibland behövs verbal hjälp och ibland justering hands-on. Oavsett är det alltid ett samspel. Det är en konst att ge korrekt justering och det är en konst att ta emot.
Om läraren och utövaren inte känner till varandras sätt att utöva och att instruera på, blir justeringar och kommunikation mera basic. Men allteftersom tilliten växer ökar också utrymmet till mera exakt och transformerande hjälp.
Men viktigast av allt är energin och fokus. Jag vill tacka alla som kommer till Ashtangarummet för det bidrag ni ger med er närvaro. Tillsammans lyfter vi varandra. Tillsammans blir vi starkare, smidigare och mera mentalt stabila.
Vi ses imorgon på ledd klass 6.30!
Väl mött!

Läs hela inlägget »

Yoga är inte bara övning på ställningar på en yogamatta. Yoga betyder att hitta balans i livet. Det vill alla människor göra är jag övertygad om.
För att hitta balans i livet menar yogan att vi behöver börja med att ta hand om oss själva. Ju mer vi tar hand om oss själva och ser till hur vi tänker, känner och gör för att sköta om oss på bästa vis, desto bättre stämning kan vi skapa runt omkring oss och då kan vi må riktigt bra.
När vi övar på våra individuella program i Ashtangarummet möter vi oss själva på en rad olika plan. Beroende på hur länge vi har övat eller hur nya vi är på mattan och även beroende på hur vi mår i stunden när vi övar - så möter vi oss själva.
Det kan vara stelhet i kroppen som känns, svårighet att andas lugnt som vi upptäcker, vinglighet i balansen, hög energi, låg energi, glädje, rädslor, illamående, sorg, upplyfthet - sårbarhet i sårbarhetens alla ansikten.
Vi står bredvid varandra och går igenom allt detta och mer med oss själva i Ashtangarummet.
Att efter eller före träningen eller på annan tid försöka umgås med de människor man står bredvid när vi övar på ställningar, koncentrerar oss och försöker andas lugna jämna och djupa andetag - det gör det sedan enklare att om och om gå igenom allt detta på mattan, för vi börjar förstå att vi inte är ensamma i det vi möter i oss själva och då blir det faktiskt lättare att släppa tankar och känslor som inte gynnar oss.
Så om du inte har provat ännu, stanna kvar en dag efter träningen och prata lite. ALLA är alltid välkomna att göra det!
Vi blir som en liten yoga familj där vi kan landa och bara vara som vi är utan fasader eller annat.
Det är mysigt! Och utvecklande!
Nedan en bild på Helena och mig. Ibland är det många som kan stanna efter yogan (som förra fredagen) och ibland är vi få. Men det är alltid mysigt!

Läs hela inlägget »

Det som många lägger märke till ganska snart när de har börjat öva Ashtanga yoga regelbundet är att kroppen förändras till att bli mera följsam och mindre spänd. Detsamma händer med sinnet. En känsla av harmoni infinner sig och har man väl upplevt den, vill man inte vara utan den. Båda dessa upplevelser gör att man bara vill fortsätta och fortsätta. Upplevelsen ger ett sorts skydd både mot stress och olika krämpor såsom t ex rygg- och magproblem, sömnproblem och huvudvärk.
Vi vill uppmuntra alla att vara i sin egen upptäcktsresa så mycket som möjligt när de övar på ställningarna. Det är helt meningslöst att jämföra sig med någon annan. Känslan i varje position är unik för var och en. Och det vi ser på utsidan, dvs hur ”vackert” eller ”krokigt” någon står eller sitter i en ställning, säger ingenting om vad som sker på insidan.
Om man förstår innebörden av det går det att ganska enkelt inse att det inte finns någon enda aspekt av prestation i yoga. När vi försöker prestera ställningarna spänner vi oss oftast och andas mera ytligt. ”Sthira sukham” ska istället eftersträvas. Det betyder stadig och avspänd i varje ställning. Det händer när vi andas djupa lugna jämna andetag genom näsan och med bandhas aktiverade.
När jag började med yoga var det många ställningar jag tyckte var helt obegripligt svåra.
Nedan finner ni två bilder på mig i ställningar. Den översta heter Prasarita Padottanasana C. Jag kommer ihåg när jag började öva på den och huvudet kom ned i nivå med knäna. Jag kommer också så väl ihåg när jag efter lång träning helt plötsligt en dag nådde golvet med huvudet.
På den nedre bilden gör jag en ställning som kallas för Kukkutasana. Den tyckte jag såg helt sjuk ut när jag såg den första gången demonstreras. Jag minns att jag tänkte att den där kommer jag aldrig kunna göra. Något år senare gjorde jag den.
Och så är det för oss alla. Vi utvecklas i Ashtanga yoga. Vissa ställningar upplevs vara lättare att utföra och andra svårare. Genom att öva med koncentration och regelbundet blir det svåra successivt lättare.
Vi i Ashtanga teamet göra alla våra egna resor. De erfarenheter vi har fått på vägen använder vi oss av i undervisningen. Det är en så stor glädje för oss att möta alla som kommer till Ashtangarummet. Alla kan yoga. Bara den som inte vill, kan inte öva yoga.

Läs hela inlägget »

Ett nytt år står för dörren. Vi i Ashtanga yoga teamet vill därför passa på att önska alla ett Gott Nytt År! Vi vill också säga grattis till dig som tränar Ashtanga yoga med oss i Ashtanga rummet! Det vill vi säga från hjärtat! Vi som jobbar här tillsammans brinner för det vi gör. Vi övar flitigt och efter bästa förmåga själva. I alla klasser vi leder hämtar vi inspirationen från den egna träningen.
För 6 år sedan när Ann flyttade till Malmö fanns det ingen traditionell Ashtanga yoga undervisning. Ashtanga yoga undervisades visserligen, men då av instruktörer som gått en kortare utbildning och inte hade kunskapen eller förtroendet att föra traditionen vidare.
Även om Ann, som har längst erfarenhet av att öva och undervisa (16 år) och som har fått förtroendet från traditionens mästare R. Sharath Jois, inte undervisar alla klasser i Mysore programmet, så är hon involverad i allas undervisning. Hon har möten på telefon eller "vis à vis", med alla mestadels dagligen. På så vis arbetar vi som ett team där Ann är mentor för hela teamet.
Johannes är den som har lett flest klasser på studion under hösten. I vår ska han fördjupa sin egen träning i två månader. Det hör också traditionen till - att på heltid vara elev.
När Johannes är borta kommer Ann fortsatt undervisa minst 3 morgon klasser per vecka. De övriga klasserna kommer delas upp mellan Helena, Gunilla och Maria.
När man har stått bredvid någon och själv övat, kan det ibland ta emot att få hjälp, tips och råd av någon som man kanske tycker att man kan mer än, eller åtminstone lika mycket. Samma reaktion brukar vara naturlig på vilken arbetsplats som helst där någon kliver in och blir guide, ledare eller chef.
Mitt mål med detta blogginlägg är att informera om vårens förändringar och att uppmuntra er utövare att fortsätta öva med ett nyfiket och öppet sinne.
Energin som vi tillsammans skapar i rummet lyfter oss alla. Det är en del av yogan att försöka förstå det.
De som började yoga med mig, har redan fått prova på att ha ett öppet sinne och ta in Johannes och hans sätt att undervisa på. Lika är det med de som börjat med Johannes.
Det är inte meningen att vi lärare ska kopiera varandra. Vi är alla unika och vi bidrar utifrån våra egna erfarenheter.
Min förhoppning är att vi ska hjälpa varandra att släppa Egon (dvs rädslor) lite till och våga komma och yoga som vanligt fast om några veckor med annan ledare på de klasser Johannes vanligtvis haft.
Det finns otroligt mycket att lära sig i det. Inte minst om sig själv.
Nedan en bild på ett budskap som är viktigt i livet. Och yoga är ju egentligen 24/7. R. Sharath Jois säger: "You shouldn't do yoga poses to get good at postures, the aim should be to live good." Och ett gott liv innehåller väl både kärlek och glädje?

Läs hela inlägget »

Alla kan öva yoga

Här nedan ser ni en bild från en Mysore klass i Ashtanga rummet. På en Mysore klass arbetar alla i eget tempo. Alla får enkla instruktioner individuellt och övar på de övningar som läraren rekommenderar. Det är en kugn och fokuserad stämning. Det finns inga prestationskrav. Man repeterar övningarna och tränar på att göra dem med fokus på lugna andetag. Vissa övningar kan upplevas som riktigt jobbiga och andra som lite enklare. Kroppen blir varm och sinnet lugnt. Detta sätt att träna på yogaställningar kan alla göra. Sprid gärna denna information! Vi vill så klart att fler ska upptäcka detta!
Nästa Mysore klass är på söndag morgon mellan 8-10. Du kommer när du vill och övar så länge du kan. Öva 30 min, 60 min eller mer. Meddela gärna läraren hur länge du hade tänkt öva!
Vi vill också oassa på att påminna om att det är svartmåne på måndag och då lvar vi inte på morgonen. Mer om det vid nästa inlägg.

Läs hela inlägget »

Imorse innan den ledda klassen lyckades vi äntligen hamna på samma bild. Vi vill ju gärna presentera oss som ett team. Tillsammans undervisar vi Ashtanga yoga för alla.
Alla är välkomna! Stora och små, skadade och stela, pigga och trötta, vältränade och otränade, glada och ledsna - det finns ingen som inte kan öva. Vi anpassar till allas olika nivå på Mysore klasserna och leder alla i lagom tempo på de ledda klasserna.
Hoppas vi ses snart igen!
Ann, Johannes, Maria, Helena och Gunilla

Läs hela inlägget »

Äntligen ska vi nu börja skriva på en blogg för alla er som är intresserade av Ashtanga yoga och tränar med oss på Studio Frid.
Vi vill börja med att tacka alla härliga utövare som kommer till oss och praktiserar i någon form inom Mysore programmet. Vi är glada att se alla; ni som kommer varje dag, ni som kommer någon gång i veckan och ni som dyker upp en gång i veckan eller mera sällan.
All practise is good!
Vi vill också tacka alla som hör av sig med feedback och önskemål på klasser etc.
Vi finns här för er och för varandra!
Allt gott!
Namaste
Ann, Johannes, Gunilla, Maria och Helena

Läs hela inlägget »