Välkommen till Ashtangabloggen!

Hoppas alla har haft en skön påsk! Jag har varit i Jämtland och njutit av fantastiskt väder och enorma mängder snö.
Men så var jabbadabbadoolyckan där! Sista dagen innan hemresan när jag klev ur bilen tidigt på morgonen lyckades jag halka till. Jag spände mig för att parera ett fall och isället för att sätta mig på rumpan, vred jag knäet ur led. Det gjorde så klart fruktansvärt ont. Tårarna kom. Haltande gick jag till Yogastället för att göra min practise tillsammans med andra med Lena Mackegård som lärare. Jag hankade mig fram och provade vad jag kunde göra. Hela tiden med andetaget i fokus. Mycket gick inte att göra med höger knä. Men träningen var ändå underbar. Faktum är att det var ett enda nu hela tiden. Jag hade förhöjd koncentration för jag var rädd om mitt knä.
Senare på dagen uppsökte jag läkare på akuten. Knäet röntgades och man kunde konstatera att det var en skada i de mjuka delarna.
Under årens lopp som jag har övat yoga har jag särskilt kommit att tycka om när det kommer hinder på vägen. Träningen blir på ett helt annat vis när jag så att säga ska plocka upp mig själv igen. Jag når en djupare dimension av mig själv.
Igår och förrgår övade jag inte på några ställningar. Men imorse stod jag där på mattan igen. Försiktigt och koncentrerat. Knäet är helt ostabilt och förblir kanske så tills det har opererats, eller också inte. Jag rehabiliterat så många delar mig med yogan att det inte skulle förvåna mig om det går även denna gång. Vi får se. Det blir som det ärmeningen och det finns ingen slump.
Vad jag vill säga med detta blogginlägg är att det kan vara värt att prova lita på systemets helande kraft. Det är mycket som kan helas när vi lyfter Prana i kroppen. Kanske kan allt helas. Jag väljer i alla fall att tro på systemet.
Om ni skadar er, undvik inte yogan. Den hjälper dig att läka om du sätter andetaget i fokus.

Läs hela inlägget »
Läs hela inlägget »

Hej alla fina Ashtangayoga utövare!
Våren närmar sig och det ser vi alla väldigt mycket fram emot. Ingenting är statiskt. Det påminner årstiderna här i Sverige oss om.
Yogan vill lära oss att ju mer levande något är desto mer förändras det. Detta gäller så klart även oss människor. Alla celler i kroppen nybildas hela tiden. Därför kan vi utvecklas och förändras och växa som människor hela livet, både fysiskt och särskilt mentalt.
Det blir det vi tränar oss själva i. Tränar vi på att tänka positivt, blir vi gladare. Genom något så enkelt som att möta oss själva och andra med ett leende har god inverkan. Det kan nog många hålla med om.
Vi kan lära oss så mycket om oss själva när vi övar på ställningarna. Om vi är uppmärksamma kan vi upptäcka att vi spänner oss av olika orsaker t ex. Det kan bero på ilska, frustration, behov av att ha kontroll, rädsla, stress mm.
Genom att andas jämna, djupa och lugna andetag, kan vi förändra det.
I juni får vi besök av Anne Nuotio igen. Det är hennes tredje besök i Malmö och 2:a gången här på Studio Frid. Ni som mötte henne sist kommer säkert ihåg hennes totala närvaro, mjuka justeringar, finurliga tips och djupa hjärtliga andetag.
Innan hon kommer har vi också lagt in ett nytt tillfälle att fördjupa sig i Ashtanga yoga. Helgen den 19-20/5 tittar vi särskilt på de ställningar som praktiseras i Basic 1 och 2. Vi går igeom hur man kan jobba i dem på ett individuellt och stärkande sätt. Vii tittar också på vad ställningarna är bra för.
I övrigt ses vi som vanligt på någon av de öppna klasser eller kurser som ligger på schemat. Även om antalet klasser har minskat så är det fortfarande så att det går att öva Ashtanga yoga varje dag om man vill.
Nedan två bilder på Anne. Den ena med Sharath vid sin sida.

Läs hela inlägget »

Kroppen vill oss alltid väl. Har man ont någonstans så beror det så klart på något. Anledningarna till att man har ont kan vara hur många som helst t ex; det kan bero på en skada, felbelastning, för lite muskelatur, stress, spänningar, ilska, oförmåga att acceptera något, oförmåga att släppa på kontrollbehov, för lite rörelse, ensidig rörelse, obearbetad sorg, oförmåga att vara sann mot sig själv eller andra, oförmåga at ge och ta emot kärlek eller oförmåga att leva med hälsosamma rutiner.
När jag var 30 år och jobbade i telekombranschen hade jag alla möjliga problem med kroppen. Till saken hör att karriären gick bra, men jag uppskattade det inte och tyckte att livet var oest. Ett problem som uppstod var att jag fick en sorts knöl på handleden som började växa. Gangliong brukar det kallas för. Det gick så långt att jag fick hjälp av en arbetsterapeut på företagshälsan och även en tid för att operera bort knutan. Den värkte och smärtade ganska mycket.
Jag var på intet sätt oaktiv vid den tidpunkten. Träning har jag ägnat mig åt hela livet. Jag sprang milen på ca 40 min, tränade ofta på gymmet på lunchen, cyklade till jobbet så ofta jag kunde osv.
Men jag hade ont. Och allt stök med arbetsterapeut, hjälpredskap och operation med rehabilitering blev en väckarklocka för mig. Jag hade också en skadad rygg från en bilolycka i tonåren och stora problem med värk på grund av det mm.
Hur som helst blev handledsoperationen min väckarklocka. 30 år och redan gammal minns jag att jag tänkte.
Jag bläddrade i telefonkatalogen och hittade en yogalärare. Karin Schalander hette hon. Jag ringde upp henne och fick prata med en, som jag upplevde det, mycket bestämd och sträng kvinna.
Hon övertygade mig i alla fall att börja. Lite över 70 år visade det sig att hon var. Men jag kände mig äldre och klumpigare. Hon hade så hög vitalitet att hon skrämde mig.
Men jag fortsatte och 4 år senare hittade jag Ashtangayogan och Sharath som är min lärare sedan dess.
Det som hände när jag började yoga mera regelbundet var inte att all smärta försvann. Det gjorde väldigt ont på alla möjliga sätt och smärtan förflyttade sig märkte jag. Däremellan upplevde jag avspänning, total närvaro och lyckorus. Om jag inte hade upplevt det, vet jag inte om jag hade fortsatt.
Sharath brukar säga: ”Some pain, some you gain.” Och i Sadhana Pada som är det andra kapitlet i Yoga Sutra av Patanjali står det bland annat i första versen att smärta i utövandet av yoga skall ses som rening. Så klart beror det på vilken smärta det är, men kan du kan andas dig igenom smärtan så helar den dig.
I Ashtangarummet har vi försökt skapa en tillåtande och helande atmosfär där andningen är central. Alla är välkomma med alla möjliga problem och skavanker. Vi hjälper er igenom med vår närvaro och guidning. Träningen är lugn och meditativ.
Genom att arbeta sig igenom olika lager av skador och spänningar blir vi mer harmoniska. Alla celler i kroppen nybildas så det är fullt möjligt.
Och resan fortsätter. Bara för att jag har övat i 16 år dagligen betyder det inte att jag inte har saker att jobba med. Träningen pågår hela livet och det vi upplever och hur vi utvecklas i den, är subtilt.
Resultatet blir mera energi och högre vitalitet. Vem vet, kanske kommer jag skrämma någon med min höga energi när jag är 70 år, likt Karin Schalander skrämde mig?
Idag känner jag bara kärlek när jag tänker på henne.
Vi är alla människor och alla har vi något att arbeta med.
Välkommen du också!
Hälsningar från Ann och Ashtangateamet

Läs hela inlägget »

Framöver blir det en del ändringar i schemat.
Ett schema behöver vara flexibelt och anpassas beroende på hur många som vill komma på olika dagar och tider.
Mysore style är ju en form som ger stor flexibilitet och extra goda möjligheter till utveckling för utövaren, men det kostar också mycket att hålla klasser på 3 timmar.
Från nästa vecka (den 12/2) kommer vi ta ett uppehåll för Mysoreklasser på tisdag och torsdag morgon.
Vi gör detta för att inte behöva höja priserna på vårt kort.
Vi gör också en förändring i kvällsschemat. Måndagsklassen, basic 1 byter dag och flyttas till torsdagen.
Vi hoppas på er förståelse och att ni ändå ska tycka att vi har ett stort utbud med Ashtsnga yoga klasser. Det blir således fortsatt morgonklasser måndag, onsdag, fredag, lördag och söndag och kvällsklasser på tisdag, onsdag och torsdag.
Därtill finns även grundkurs på torsdagar och yoga för stela män på söndagar. (De övar också Ashtanga yoga.)
Ett positivt tillägg är att vi med regelbundenhet kommer ha fördjupningsworkshops på helgen. Då kommer det finnas möjlighet att fördjupa din förståelse för Ashtanga yoga.
Det första fördjupningstillfället blir den 17-18/2.
Väl mött alla fina Ashtangayogautövare!

Läs hela inlägget »

På en Mysore klass övar alla i eget tempo. Denna klass passar av den anledningen nybörjaren och den som vill råda bota på olika skavanker, allra bäst. I lugn och ro får varje utövare möjlighet att lära känna en sekvens med rörelser i taget.
Alla övningar vi lär ut är rehabiliterande och följer en specifik ordning.
Tillvägagångssättet och inlärningen görs enligt en metod.
Metoden har olika steg.
Steg 1 är att träna på den sekvens som läraren delar ut till utövaren, tills flödet sitter någorlunda och tills det känns möjligt att göra den ihop med korrekt andning.
Därefter kan man behöva vila lite innan nästa del lärs ut.
Allt sker i lugnt tempo.
Hur långt program man har, eller hur många repetitioner man gör för att lära sig ordningen, eller hur många olika ställningar man har att öva på är av underordnad betydelse - det viktiga i träningen är att hitta närvaron (koncentrationen) och att jobba med andningen och muskellåsen (bandhas).
Läraren tittar främst på koncentrationsförmåga och förmågan att lyfta sin egen energi.
Läraren hjälper deltagarna att fokusera genom att själv vara totalt närvarande.
Om läraren flyter bort i sina egna tankar, om så bara för någon sekund, då märks det direkt på energin (stämningen) i rummet.
Oerfarna lärare flyter oftare bort i andra tankar, än mer erfarna. Men enda sätter att träna på detta för läraren är att ha ansvaret för klasser. Oerfarna utövare märker inte så mycket av om detta händer, men det gör däremot de som är vana.
Även om det är läraren som sätter energin och bestämmer vem som ska få hjälp och guidning när, så kan vana utövare bli en hjälp till att hålla fokus i rummet.
När det gåller justeringar som läraren ger så varierar de också från elev till elev. Vi är alla olika. Vi behöver olika hjälp. Ibland behövs verbal hjälp och ibland justering hands-on. Oavsett är det alltid ett samspel. Det är en konst att ge korrekt justering och det är en konst att ta emot.
Om läraren och utövaren inte känner till varandras sätt att utöva och att instruera på, blir justeringar och kommunikation mera basic. Men allteftersom tilliten växer ökar också utrymmet till mera exakt och transformerande hjälp.
Men viktigast av allt är energin och fokus. Jag vill tacka alla som kommer till Ashtangarummet för det bidrag ni ger med er närvaro. Tillsammans lyfter vi varandra. Tillsammans blir vi starkare, smidigare och mera mentalt stabila.
Vi ses imorgon på ledd klass 6.30!
Väl mött!

Läs hela inlägget »

Yoga är inte bara övning på ställningar på en yogamatta. Yoga betyder att hitta balans i livet. Det vill alla människor göra är jag övertygad om.
För att hitta balans i livet menar yogan att vi behöver börja med att ta hand om oss själva. Ju mer vi tar hand om oss själva och ser till hur vi tänker, känner och gör för att sköta om oss på bästa vis, desto bättre stämning kan vi skapa runt omkring oss och då kan vi må riktigt bra.
När vi övar på våra individuella program i Ashtangarummet möter vi oss själva på en rad olika plan. Beroende på hur länge vi har övat eller hur nya vi är på mattan och även beroende på hur vi mår i stunden när vi övar - så möter vi oss själva.
Det kan vara stelhet i kroppen som känns, svårighet att andas lugnt som vi upptäcker, vinglighet i balansen, hög energi, låg energi, glädje, rädslor, illamående, sorg, upplyfthet - sårbarhet i sårbarhetens alla ansikten.
Vi står bredvid varandra och går igenom allt detta och mer med oss själva i Ashtangarummet.
Att efter eller före träningen eller på annan tid försöka umgås med de människor man står bredvid när vi övar på ställningar, koncentrerar oss och försöker andas lugna jämna och djupa andetag - det gör det sedan enklare att om och om gå igenom allt detta på mattan, för vi börjar förstå att vi inte är ensamma i det vi möter i oss själva och då blir det faktiskt lättare att släppa tankar och känslor som inte gynnar oss.
Så om du inte har provat ännu, stanna kvar en dag efter träningen och prata lite. ALLA är alltid välkomna att göra det!
Vi blir som en liten yoga familj där vi kan landa och bara vara som vi är utan fasader eller annat.
Det är mysigt! Och utvecklande!
Nedan en bild på Helena och mig. Ibland är det många som kan stanna efter yogan (som förra fredagen) och ibland är vi få. Men det är alltid mysigt!

Läs hela inlägget »

Det som många lägger märke till ganska snart när de har börjat öva Ashtanga yoga regelbundet är att kroppen förändras till att bli mera följsam och mindre spänd. Detsamma händer med sinnet. En känsla av harmoni infinner sig och har man väl upplevt den, vill man inte vara utan den. Båda dessa upplevelser gör att man bara vill fortsätta och fortsätta. Upplevelsen ger ett sorts skydd både mot stress och olika krämpor såsom t ex rygg- och magproblem, sömnproblem och huvudvärk.
Vi vill uppmuntra alla att vara i sin egen upptäcktsresa så mycket som möjligt när de övar på ställningarna. Det är helt meningslöst att jämföra sig med någon annan. Känslan i varje position är unik för var och en. Och det vi ser på utsidan, dvs hur ”vackert” eller ”krokigt” någon står eller sitter i en ställning, säger ingenting om vad som sker på insidan.
Om man förstår innebörden av det går det att ganska enkelt inse att det inte finns någon enda aspekt av prestation i yoga. När vi försöker prestera ställningarna spänner vi oss oftast och andas mera ytligt. ”Sthira sukham” ska istället eftersträvas. Det betyder stadig och avspänd i varje ställning. Det händer när vi andas djupa lugna jämna andetag genom näsan och med bandhas aktiverade.
När jag började med yoga var det många ställningar jag tyckte var helt obegripligt svåra.
Nedan finner ni två bilder på mig i ställningar. Den översta heter Prasarita Padottanasana C. Jag kommer ihåg när jag började öva på den och huvudet kom ned i nivå med knäna. Jag kommer också så väl ihåg när jag efter lång träning helt plötsligt en dag nådde golvet med huvudet.
På den nedre bilden gör jag en ställning som kallas för Kukkutasana. Den tyckte jag såg helt sjuk ut när jag såg den första gången demonstreras. Jag minns att jag tänkte att den där kommer jag aldrig kunna göra. Något år senare gjorde jag den.
Och så är det för oss alla. Vi utvecklas i Ashtanga yoga. Vissa ställningar upplevs vara lättare att utföra och andra svårare. Genom att öva med koncentration och regelbundet blir det svåra successivt lättare.
Vi i Ashtanga teamet göra alla våra egna resor. De erfarenheter vi har fått på vägen använder vi oss av i undervisningen. Det är en så stor glädje för oss att möta alla som kommer till Ashtangarummet. Alla kan yoga. Bara den som inte vill, kan inte öva yoga.

Läs hela inlägget »

Ett nytt år står för dörren. Vi i Ashtanga yoga teamet vill därför passa på att önska alla ett Gott Nytt År! Vi vill också säga grattis till dig som tränar Ashtanga yoga med oss i Ashtanga rummet! Det vill vi säga från hjärtat! Vi som jobbar här tillsammans brinner för det vi gör. Vi övar flitigt och efter bästa förmåga själva. I alla klasser vi leder hämtar vi inspirationen från den egna träningen.
För 6 år sedan när Ann flyttade till Malmö fanns det ingen traditionell Ashtanga yoga undervisning. Ashtanga yoga undervisades visserligen, men då av instruktörer som gått en kortare utbildning och inte hade kunskapen eller förtroendet att föra traditionen vidare.
Även om Ann, som har längst erfarenhet av att öva och undervisa (16 år) och som har fått förtroendet från traditionens mästare R. Sharath Jois, inte undervisar alla klasser i Mysore programmet, så är hon involverad i allas undervisning. Hon har möten på telefon eller "vis à vis", med alla mestadels dagligen. På så vis arbetar vi som ett team där Ann är mentor för hela teamet.
Johannes är den som har lett flest klasser på studion under hösten. I vår ska han fördjupa sin egen träning i två månader. Det hör också traditionen till - att på heltid vara elev.
När Johannes är borta kommer Ann fortsatt undervisa minst 3 morgon klasser per vecka. De övriga klasserna kommer delas upp mellan Helena, Gunilla och Maria.
När man har stått bredvid någon och själv övat, kan det ibland ta emot att få hjälp, tips och råd av någon som man kanske tycker att man kan mer än, eller åtminstone lika mycket. Samma reaktion brukar vara naturlig på vilken arbetsplats som helst där någon kliver in och blir guide, ledare eller chef.
Mitt mål med detta blogginlägg är att informera om vårens förändringar och att uppmuntra er utövare att fortsätta öva med ett nyfiket och öppet sinne.
Energin som vi tillsammans skapar i rummet lyfter oss alla. Det är en del av yogan att försöka förstå det.
De som började yoga med mig, har redan fått prova på att ha ett öppet sinne och ta in Johannes och hans sätt att undervisa på. Lika är det med de som börjat med Johannes.
Det är inte meningen att vi lärare ska kopiera varandra. Vi är alla unika och vi bidrar utifrån våra egna erfarenheter.
Min förhoppning är att vi ska hjälpa varandra att släppa Egon (dvs rädslor) lite till och våga komma och yoga som vanligt fast om några veckor med annan ledare på de klasser Johannes vanligtvis haft.
Det finns otroligt mycket att lära sig i det. Inte minst om sig själv.
Nedan en bild på ett budskap som är viktigt i livet. Och yoga är ju egentligen 24/7. R. Sharath Jois säger: "You shouldn't do yoga poses to get good at postures, the aim should be to live good." Och ett gott liv innehåller väl både kärlek och glädje?

Läs hela inlägget »