fbpx

Gravidyoga

Det är viktigt att hålla sig stark och frisk medan man väntar barn. Genom att fokusera på balans mellan kropp, själ och andning, kan utövandet av gravidyoga hjälpa dig att minska stress och spänningar, öka styrka och flexibilitet samt minska vanliga symptom som illamående och ryggsmärta.

Du behöver inte vara erfaren yogautövare för att känna av de positiva effekterna av gravidyoga. Ställningarna är lätta och passar alla oavsett träningsnivå. En stor fördel med att gå i grupp är att du får kontakt med andra blivande mammor.

7 fördelar med att utöva Gravidyoga

Det finns ett antal fördelar att regelbundet utöva gravidyoga fram till födseln.

  1. Gravidyoga ökar flexibiliteten

Generellt sett får gravida kvinnor som regelbundet utövar gravidyoga ett mer hälsosamt sinne till kropp och själ. Man blir mer flexibel vilket är en fördel under förlossningen och möjliggör olika positioner under förlossningen. Lederna blir mer elastiska vilket i sin tur kan reducera smärta vid förlossningen.

  1. Gravidyoga ökar cirkulationen

Att böja och sträcka kroppen ökar cirkulationen och hjälper till att motverka vätska i kroppen. T.ex svullna fötter som är mycket vanligt under graviditet.

  1. Gravidyoga minskar stress

Yoga är känt för sin förmåga att minska stress och främja lugn, och gravidyoga är inte annorlunda. Desto lugnare du känner dig under graviditeten, ju bättre är det för både din egen hälsa men även bebisens.

  1. Gravidyoga förbättrar din hållning

Yoga stretchar ryggrad och axlar, vilket förbättrar din hållning. Detta kan hjälpa till att minska ryggproblem, vilket är vanligt hos gravida kvinnor.

  1. Gravidyoga förbereder dig inför födseln

Yoga hjälper dig att förbereda dig inför födseln – det uppmuntrar andnings- och kroppsmedvetenhet, minskar oro och förbereder kvinnor att anpassa sig till nya situationer.

  1. Gravidyoga förbättrar din sömn

Gravida kvinnor har ofta problem med min sin sömn, men en regelbunden utövning av yoga kan förbättra sömnen.

  1. Gravidyoga stärker dina muskler

Yoga ger dig olika fördelar även efter födseln. Yoga efter graviditeten stärker dina magmuskler och hjälper dig att bygga upp styrka i bäckenbotten.

Hur du börjar

Om  du är ny till yoga är det bra att gå en kurs för att lära dig säkra positioner. Det är bäst att börja efter vecka 20 men det går även bra att börja tidigare. För dig som redan utövar yoga, var noga med att berätta för din instruktör att du är gravid så att de kan hjälpa dig modifiera ställningarna. Du kan även utöva yoga hemma med vår onlinekurs men se till att hålla dig till de angivna instruktionerna. 

Är gravidyoga säkert?

Yoga under graviditeten är säkert – dock ska det inte förekomma smärta eller yrsel under eller efter yogan. Om detta händer så avvakta eller minska din träning och kontakta din barnmorska. 

Följ våra tips för att hålla din och ditt barns hälsa säker under yogan:

Håll det enkelt

Låt bli att göra positioner som känns obekvämt. Att ligga på mage blir snabbt olämpligt. Även djupa ryggböjningar eller övningar som involverar att starkt använda magmusklerna. Även positioner som involverar balans ska utföras med försiktighet. 

Ta det lugnt

Ligamenten runt lederna blir mjukare och mer töjbara under graviditeten. Magmusklerna ska försöka hållas avslappnade och istället fokusera på sätesmusklerna som försvagas under graviditet. Gör det som känns bekvämt och använd kursen till att slappna av, stretcha och träna utan att överanstränga dig själv.

Ta det i din takt

FYSS rekommenderar att gravida kvinnor ska sikta på minst 150 minuter av medelintensiv fysisk aktivitet varje vecka.

Om du har en ökad risk för tidig födsel eller vissa medicinska tillstånd, t.ex hjärtproblem eller problem med ryggen är det bäst att konsultera med din läkare eller barnmorska innan du startar gravidyoga.

Gravidyoga online

Vår gravidyogakurs är mycket populär och blir ofta fullbokad. Men nu under Corona-pandemin kan det kännas tryggt att yoga hemma istället för att komma till studion. Nu finns vår kurs i Gravidyoga att köpa som onlinekurs bestående av 5 kurstillfällen för 595:-

Du får 5 förinspelade kurstillfällen och kan själv välja när och var du ser kursen. När du köpt kursen kommer du att få en länk till vårt digitala kursbibliotek.