fbpx

Yoga & Pilates Fusion

I den här kursen får du möta en fusion mellan öst och väst. Ett möte mellan de gamla indiska yogaövningarna och övningar från taoismen i Kina samt de västerländska övningarna av Joseph Pilates från Tyskland. dvs Pilates.
Du kommer att arbeta med uthållighet både mentalt och fysiskt, flexibilitet, balans, kroppsmedvetenhet och en stabil och stark grund i din bål.
I vissa av övningarna kommer vi att använda oss av rekvisita som block, band och bolster. Vi kommer kombinera klasserna av olika andningsövningar, guidad Mindfulness och avslappning.
Lis-Marie Weije heter jag som kommer att hålla i denna kurs. Jag har varit instruktör i både pilates och yoga i ca 18 års tid. Jag är också utbildad PT i yoga. Pilates har gjort mig stark vilket jag märker när jag går på annan träning där det krävs mycket styrka. Yogan har gjort att jag fått en bättre hållning, ett inre lugn, mental uthållighet och att jag kan använda mig av andningen när jag är stressad. Jag tycker en kombination av dessa träningsformer är fantastisk.
I Pilates delen ligger fokus på bålstabilitet mage och rygg. Rörelserna byggs upp steg för steg och du kan välja vilket steg som passar dig bäst. Andningen är central och viktig och du har nytta av den när du utför övningarna både för att du ska hitta styrka i den och för att du ska vara helt närvarande i det du gör.
I Yinyoga sitter eller ligger du i poserna och arbetar med de fem elementen inom kinesisk medicin och taoismen. Musklerna är avslappnade och yogapositionerna hålls en längre tid för att komma åt kroppens djupliggande strukturer såsom bindväv (fascia), leder, ligament och inre organ. Yinyoga ger en ökad rörlighet och smidighet men bidrar även till ett friare energiflöde (qi) i kroppen genom stimulering av meridianerna (energikanalerna) i kroppen. Du utmanar din mentala uthållighet och att hitta mindfulness. Yinyoga utgör stillhet för att främja tillväxt, rensa energiska blockeringar och öka cirkulationen.
Yogadelen består av poser hämtade från olika sorters yoga. Olika solhälsningar med bl.a. en del välgörande bakåtböj som vår rygg så väl behöver då vi sitter framåtlutade så mycket i det dagliga livet. Vi kommer att prova olika krigarpositioner samt en del liggande övningar. Övningarna går att modifiera dvs anpassa till både lättare och svårare. Alla våra kroppar och förutsättningar är olika, även vår egen kropp och mentala styrka förändras från dag till dag.
Du kommer få hjälp av mig att korrigera övningarna efter din förmåga och dagsform.
I kursen går andningen som en röd tråd i alla de olika träningsformerna. Genom att ta djupa andetag kan vi göra energin positiv och avleda stress. Den lugna andningen är stressreducerande och lugnande då det sänker kortisolhalten i kroppen samt boostar igång vårt parasympatiska nervsystem.
Vi kommer att avsluta varje pass med olika avslappningsövningar.Efter kursen kommer du att
• känna att du fått en djupare kontakt med din kropp
• din balans blivit bättre
• du kan kontrollera din andning på nya sätt och på så sätt möta vardagsstressen bättre
• din rörlighet har blivit bättre

Yoga & Pilates Fusion – Online

För att gå onlinekursen bokar du dig som vanligt genom länken nedan. Du kommer sedan få en länk skickad till dig så kan du själv välja om du vill vara med på plats eller online. Varmt välkommen!