fbpx

Lymfyoga

Vår hälsa och vårt välmående påverkas i hög grad av naturens rytmer, cykler och flöden. Lymfsystemet brukar kallas kroppens eget reningsverk och lymfyogan är utvecklat speciellt för att ge lymfans flöde lite hjälp på traven. Kämpar du med vikten, känner dig ofta trött och tung i kroppen? Då kan ditt lymfsystem behöva mer flöde. 

Hormonbalans är viktigt för att känslor, kropp och sinne ska vara i harmoni. Under hela livet svänger kvinnors hormoner naturligt. För att hitta rätt balans behöver vi minska stress, ta hand om oss själva genom self-care och äta bra mat. Vårt humör, vår tankeförmåga, energi och lust styrs av hormoner som påverkar en rad olika processer i kroppen. Vi kan därför stimulera hormonhälsan genom övningar för organ, körtlar, lymfsystem, bindväv, meridianer och nervsystem för att uppnå en större sinnesro och inre balans.

Redan i 35 årsåldern kan du börja närma dig förklimakteriet. Klimakteriebesvären kommer ofta gradvis smygande, oftast i 40-50 årsåldern men kan komma tidigare utan att du kopplar ihop det med kvinnohälsa. Tecknen kan vara:

– Att du får svårare att hantera stress och att multi-taska
– Känner dig trött och utmattad hela tiden
– PMS förvärras
– Humöret börjar svänga
– Sömnsvårigheter
– Skenande sinne som gör det svårt att slappna av och varva ner
– Hård träning får avtagande effekt
– Mage och bröst svullnar upp
– Kilona kommer smygande och sätter sig gärna runt buken

Lymfsystemet är kroppens stora reningsverk som forslar bort överskottsvätska och slaggprodukter och oskadliggör virus och bakterier. När ditt lymfsystem fungerar har du mycket energi, upplever mindre stress och har ett starkt immunförsvar. Ett stagnerat lymfflöde kan göra att du känner dig svullen och tung, med ömmande leder, celluliter som gör ont, magproblem och återkommande infektioner.

Lymfyoga ger lymfsystemet bästa förutsättningar för att öka ditt välmående, aktivera lymfflödet och öka cirkulationen i kroppen. Vi gör detta genom
– yogaställningar som stimulerar nervsystemet som skapar ett gott lymfflöde så att lymfan kan filtrera ut slagg och toxiner
– positioner som minskar spänningar i muskler och fascia så att det finns utrymme och plats för lymfvätskan att enklare flöda genom lymfkärlen
– mjuka flödande rörelser, andningsövningar som stimulerar och blir som en pump för lymfsystemet.
– meditationer och avslappningsyoga för att skapa lugn och sänka stressnivån.

I den här klassen kombinerar vi rörelse med andningsövningar och återhämtning. Passen är anpassade för att ge största möjliga effekt på lymfflödet, med övningar hämtade från yinyoga, restorative yoga och hatha yoga. Yogan passar kvinnor i alla åldrar, såväl nybörjare som vana utövare.

För att få snabbare resultat rekommenderar vi att man kombinerar rörelse med lymfmassage. Du kan läsa mer om fördelarna med lymfmassage HÄR

Klassen startar den 7/3 2023. Välkommen till ett ökat välmående med oss på Studio Frid.