LÄR DIG HUVUDSTÅENDE SIRSASANA

Med Sofia Lindgren Cortés
15 januari

Nytt år- Nya Perspektiv – Lär dig huvudstående!

Under denna workshop går vi igenom “Kungen av alla Asanas” – Salamba Sirsasana. Varför positionen kallas detta grundas i förståelsen av yin och yang, där huvudstående har en uppvärmande effekt på kroppen medan “drottningen” Salamba Sarvangasana/skulderstående har en kylande sådan. Förståelse för positionens namn ger en djupare betydelse än bara en ’avancerad position att utföra’. När man praktiserar huvudstående stimuleras även Sahasrara/Kronchakrat, som är placerad på huvudets mittpunkt. Kronchakrat står för visdom, andlighet och det högre medvetandet och är det sjunde och högsta av kroppens sju primära chakran.

Varför praktisera huvudstående?

Att praktisera huvudstående innebär till en början tålamod – goda saker tar tid och det är en svår position att bemästra, men inte omöjlig! Finns viljan att lära denna position kommer mödan vara värd då den stärker självförtroendet, självkontrollen och skapar inre lugn och balans. Du vänder inte bara på perspektivet utåt, utan även det inre perspektivet, ditt känsloläge kan också vända. Är du stressad, deppig eller ofokuserad kan huvudstående hjälpa dig att ställa om och höja känslor som närvaro och glädje istället!

I workshopen går vi igenom bakgrund, uppvärmning inför huvustående med fokus på de mest aktiva muskelgrupperna. Vi kommer att göra en vinyasaflöde och träna huvudstående mot vägg för att skapa trygghet. Du får träna och utforska med stöd och hjälp. Workshopen avslutas med avslappning, samt frågestund.

Huvudstående för vem? Den här workshopen lämpar sig för dig som är van yogautövare. Kanske har du testat på huvudstående tidigare eller mer nyfiken på det? Workshopen välkomnar den som vill finslipa sina tekniker såväl som den som vill utforska yoga- inversioner som en del av sin praktik.

Du får med dig verktyg till att känna dig säker på att fortsätta praktisera på egen hand, även om positionen inte bemästras under denna workshop. Viktigt är att du inte sätter någon press på dig själv och vi kommer bort från ytliga mål och prestation. Att bemästra Sirsasana är ett livslångt lärande som får ta tid. Resan är målet i yogan.

OBS! Huvudstående bör undvikas om du har nackproblem, är gravid, har svår migrän, högt blodtryck eller hjärtproblem.

NÄR: 15 januari kl 15.30-17.30

INVESTERING: 345kr

Lärare på workshopen är Sofia Lindgren Cortés

Ta gärna på dig mjuka, bekväma kläder som du både kan röra dig och slappna av i. Ta med en egen yogamatta. Har du ingen matta, kan du hyra av oss för 40kr.

Boka din plats HÄR.

Nytt år, nya perspektiv!

Om Sofia

2012 prövade Sofia yoga första gången. Hon reste runt i Syd- och Nordamerika och blev introducerad till sina första yogapositioner. När hon kom hem till Sverige började Sofia praktisera Kundaliniyoga i Umeå. Kundalinin blev en start till en kontinuerlig yogapraktik. Sofia hittade till Ashtanga Mysore-Style och blev förälskad i denna utmanande yogastil. Styrkan, både den fysiska och mentala, är något som hon bär med sig än idag, trots att Vinyasa och Yin nu är Sofias huvudsakliga stilar.

2018 reste Sofia till Indien för att utbilda sig till yogalärare. Sedan dess har hon vidareutbildat sig inom Yinyoga och Thaimassage. Att stå på huvud med styrka och fokus, ligger Sofia varmt om hjärtat.